新年快樂恭禧發財 - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Pien Meijerink - WaarBenJij.nu 新年快樂恭禧發財 - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Pien Meijerink - WaarBenJij.nu

新年快樂恭禧發財

Blijf op de hoogte en volg Pien

09 Februari 2014 | Hong Kong, Hongkong

新年快樂恭禧發財

Gelukkig Chinees nieuwjaar allemaal!! (Sun Nien Fai Lok & Kong Hei Fat Choy)!!

De afgelopen weken stonden dus inderdaad in het teken van Chinees nieuwjaar. Straten versierd, huizen en winkels versierd en nog veel meer andere dingen waaraan je kon merken dat het toch wel een hele belangrijke periode in het jaar is.

Ik moet wel zeggen dat ik helaas het niet heb kunnen meemaken zoals ik had gehoopt, maar daar kon mijn gastgezin ook niks aan doen. Zoals ik in mijn vorige verslag verteld had, was mijn kleine zusje niet mee geweest naar China dat weekend, ze was toen ziek. Nu werd je maar niet beter en de medicijnen die de dokter gegeven had hielpen ook niet, de koorts bleef maar hoog. Toen is ze vorige week dinsdag (28/1) naar t ziekenhuis gegaan om te kijken of ze daar iets konden doen. Toen bleek al gauw dat ze moest blijven en werden alle testen direct in gang gezet. Ze heeft uiteindelijk tot vrijdag (7/2) op de geïsoleerde afdeling gelegen en mocht toen eindelijk weer naar huis. Voor zover ik heb meegekregen konden ze niet vinden wat voor bacterie ze had en sloegen niet alle antibacteriële medicijnen aan. Het is uiteindelijk wel goed gekomen dus, maar ze heeft wel de hele vakantie in het ziekenhuis gelegen..

Ik mocht haar niet opzoeken omdat ik geen directe familie ben, dus heb ik mijn dagen zelf ingevuld en dingen ondernomen. De rest van mijn gastgezin is namelijk bijna dag en nacht bij d'r geweest.

Woensdag 29/1 was de eerste dag van mijn 1,5e week vakantie. Ik heb die dag niet veel gedaan, aangezien iedereen in t ziekenhuis was en ik totaal niet wist wat er aan de hand was en wat van mij verwacht werd.

Donderdag 30/1 was, zoals wij dat noemen, oudejaarsdag. Deze dag staat voor Chinezen in het teken van bloemen en eten kopen. Speciale fairs worden georganiseerd en mensen maken zich klaar voor het Chinese nieuwjaar. 'S avonds ben ik met Sara (België) en Teresa (Oostenrijk) naar de fair in Victoria Park geweest, met zo'n 3 miljoen andere Chinezen. Mijn god wat was het druk zeg!!!!

Vrijdag 31/1 was dus de eerste dag van het Chinese nieuwjaar. Ze tellen hier 's avonds niet af ofzo dus om 00:00u zei ik maar tegen Sammi (die eventjed thuis was) hé, gelukkig nieuwjaar hè. Zegt ze: oh nee dat is morgen pas hoor. Dus ik zo: nou het is 12u geweest. Maar nee, zij doen niet aan een count down en je wordt dus de volgende dag wakker in het nieuwe jaar. Vreemd, maar oke.

Omdat Phoebe in het ziekenhuis lag en mijn beide gastouders daar waren, ben ik alleen met Sammi naar een etentje met familie geweest. Dat is namelijk de manier van viering hier. Eten eten eten, en (niet geheel onbelangrijk, geld in ontvangst nemen!). Het eten was varken, of meer een biggetje. Big lag geroosterd op tafel, inclusief kop, poten en staart. Met een schaar werd het in stukjes geknipt en de kop bleef er lekker bij liggen als tafelversiering. Ik had inmiddels niet zo'n honger meer begrijpen jullie wel denk ik....
Na het eten zijn Sammi en ik naar Tsim Sha Tsui gegaan omdat daar de Chinees nieuwjaar parade was. Het was veeeel te druk om ook maar iets te kunnen zien dus zijn we uiteindelijk maar naar de bios gegaan en hebben we een erg leuke avond gehad!

Zaterdag 1/2 was de dag van het vuurwerk. Met VIP tickets stonden wij op het dak van een shoppingmall, recht voor het vuurwerk. Het vuurwerk was echt bizar mooi. Het duurde 20min en het was echt 20min lang geweldig vuurwerk. Echt heel vet om mee te maken en als jullie opzoeken op internet, Chinese newyear 2014 Hong kong, zullen jullie begrijpen wat ik bedoel! Met de Hong Kong skyline als achtergrond kan het ook bijna niet meer tegenvallen natuurlijk.

Zondag 2/2 was een lekker rustig dagje en heb ik niet veel gedaan. Ik was de hele dag alleen, wat ik duidelijk ook eventjes nodig had. Ik merk wel dat ik het gebrek aan privacy steeds lastiger begin te vinden... De momenten dat ik alleen ben vind ik daarom ook echt heerlijk!

Maandag was de dag van de super bowl. Samen met Eduardo, Facundo en Sophie had ik afgesproken om het te kijken. Om 7u ('s ochtends!!) werden we in Lan Kwai Fong in een pub verwacht. Lan Kwai Fong is een erg leuke plek hoor, maar wel 2uur reizen vanaf mijn huis. De afstand is misschien van Deventer naar Apeldoorn, maar met 2 verschillende bussen en 4x overstappen in de metro ben je zo wat langer onderweg. Ik heb trouwens gehoord dat ze nu een metro lijn vanaf Shatin (waar ik woon) naar Central aan het maken zijn, dit zal mij zo'n 1,5u tijd schelen iedere keer! Beetje jammer dat dat natuurlijk pas is als ik weer weg ben.....
Maar goed, 7u zaten wij daar dus en om half 8 begon de wedstrijd. Ik begreep er heeelemaal niks van, maar het was erg gezellig met allemaal Amerikanen om me heen die al aan t bier zaten.
Na de wedstrijd zijn we naar het strand geweest om eventjes lekker niks te doen. Het was 26 graden met blauwe lucht en veel zon, heeerlijk dus!
Eind van de dag ben ik naar een vogeltjesmarkt (ja het is een markt waar je vogels kan kopen) en naar een bloemenmarkt geweest. Weer dingetjes dus die ik nog niet eerder had gedaan! Ik ontdekt hier steeds meer dingen die ik nog niet eerder gedaan had haha.

Dinsdag ben ik met Dwina (die week voor een weekje in HK is) wezen lunchen op de American Club in Stanley. Met een prosecco en een echte goeie Amerikaanse burger heb ik het erg leuk en gezellig gehad!

Woensdag 5/2 ben ik met Sophie wezen hiken. En pfoe, het was erg zwaar. We zijn eerst met de metro naar Central gegaan, waarna we naar de peak zijn gelopen. Dit is het hoogste puntje van Hong Kong. Sjeel, beaam aub dat het hoog en stijl is!!!!!!! Haha nee het was een behoorlijke tocht maar het was het meer dan waard. Het uitzicht was echt heel gaaf en eenmaal boven gaf het ook echt een goed gevoel dat we na 5 maanden niks doen, eindelijk weer iets gedaan hadden haha. Vanaf daar zijn we nog doorgelopen naar Aberdeen. Vanaf Aberdeen met de bus terug naar Wan Chai en toen erg lekker (én gezond) gegeten!

Donderdag ben ik weer (echt een straf) met Dwina wezen lunchen op de American club. 'S avond was er weer de maandelijkse borrel van de Nederlandse vereniging en heb ik weer leuke nieuwe mensen ontmoet!

Vrijdag was het moment dat ik naar de Chinese dokte moest. Zoals ook al in Nederland, hoest ik best veel. Nouja mijn gastmoeder wilde t toch na laten kijken en daar gingen we dan. In een soort winkeltje kwamen we binnen en er zat een heel oud mannetje aan een tafeltje achterin. Hij voelde aan m'n polsen en in m'n mond en kwam tot de conclusie dat het helemaal mis was. Ehm oke...?
Mijn longen zijn er warm van binnen en mijn stoelgang is niet goed. En die problemen slaan dan op mijn keel waardoor ik moet hoesten. De warmte in mijn longen is veroorzaakt doordat ik niet goed naar m'n lichaam heb geluisterd en dus is het weggedrukte koorts dat in mijn longen is blijven hangen. Nou oke, en nu? Nou ik kreeg een hele lijst aan medicijnen voor geschreven en dat bestond uit takjes plantjes bloemetjes en andere kruiden wat mijn gastmoeder tot drankje had gemaakt. Het was zwart en suuuuuuper smerig. En het helpt niet!?!?!?

Ik voelde me gewoon prima en ben vrijdag gewoon lekker uiteten gegaan na t dokter bezoek. Ik had namelijk met een meisje uit mijn hockeyteam die hier in Hongkong studeert, en met een vriendinnetje van haar en haar zusje + een vriendinnetje afgesproken om bij mr. Wong te eten. Mr. Wong is dé legende onder de studenten in Hong Kong en je kan daar voor HK$60 (ongeveer €5,50) onbeperkt eten en drinken. Helaas was hij net opgepakt geweest door de politie omdat hij geen drankvergunning had en wel drank schonk. We hebben daar echt heeerlijk gegeten en het was erg gezellig!

Gisteren hebben we geluncht met vrienden van mijn gastgezin en had ik daarna weer een hockey wedstrijd. Helaas 4-2 verloren.

Vandaag heb ik nog niks gedaan haha maar ik ga zo met m'n gastgezin naar Tai Po market. Ook weer iets waar ik nog niet eerder geweest ben!

Ik heb inmiddels bij mijn vorige verslagen wat fotootjes toegevoegd en zal dat ook weer bij deze doen, voor de mensen die ik niet op Facebook heb!
Tijd gaat trouwens ook echt enorm snel! Over minder dan 2 weekjes zijn papa mama en mats alweer in Hong Kong en dan ben ik alweer een half jaar van huis!! Vanaf kerst heb ik echt zo veel leuke dingen gedaan en meegemaakt, dat ik echt energie voor 10 heb en overal echt van geniet! De komende tijd ziet er ook echt super uit met allemaal leuke dingen in het vooruitzicht, dus jullie kunnen veel foto's en enthousiaste verhalen van mij verwachten :-)!

Nou dikke kus vanuit het nu regenachtige Hong Kong!

XXXX

  • 09 Februari 2014 - 11:16

    Selina:

    Lieve Pien!

    Wat leuk weer geschreven en wat fijn om te lezen! Ik ben net in Bloemendaal geweest een weekend, ook erg lekker weer. Veel wind,en zon 8 graden, lekker bewolkt..
    Haha, geniet er lekker van meid want voordat je het weet ben je weer in Nederland!

    Liefs

  • 09 Februari 2014 - 11:22

    Leukste Zus:

    Ok ik beaam meteen: HET IS EXTREEM
    HOOG EN STIJL! Haha knap werk maid! Ik wil mee met mama en papa.......


    Xxxxxx

  • 09 Februari 2014 - 13:53

    Erna:

    Ha lieve Pien, superleuk om je verslag weer te lezen! Elke dag maak je weer iets anders mee! Gaaf hoor! Lekker genieten X

  • 09 Februari 2014 - 20:06

    Fiona:

    Lieve Pien,
    Ik ben net terug uit Hong Kong........tenminste zo voelt het!
    Wat een kunst om je verhaal zo te vertellen dat ik het gevoel heb erbij te zijn.
    Hoogtes, drukte, de behoefte om even alleen te zijn, een doktersbezoek of alle onbekende dingen die jij eet. Al lezende beleef ik het ook een beetje.
    Het allermooiste is te lezen dat jij er zo van geniet!
    Een hele fijne tijd binnenkort met je paps, mams en Mats.
    Liefs van ons

  • 10 Februari 2014 - 14:26

    Ellen :

    Lieve Pien,
    Weer met veel plezier je verhaal gelezen!! Fijn om te lezen dat je zo aan het genieten bent. De tijd gaat zo lekker snel. Nu uitkijken naar papa, mama, en Mats. Als je straks terug bent in Nederland krijg je misschien wel heimwee naar Hong Kong!! Ha ha..............
    Liefs en dikke XXX

  • 12 Februari 2014 - 18:16

    Oma En Opa Meijerink:

    Lieve, geweldige kleindochter van ons in den vreemde,

    Waar je zoveel over hoort (en leest) heb je nu in het echt meegemaakt, het vieren van een chinees nieuwjaar en dat zal wel spectaculair zijn geweest. Wederom een ervaring rijker, alleen jammer dat je het niet samen met je gastgezin kon doen vanwege de ziekte van je kleine zusje.
    Ja, dan mag je er niet bij zijn en ben je alleen omdat je gastgezin in het ziekenhuis verblijft.
    Gelukkig is alles weer goed gekomen en is ze weer thuis.
    Maar wat een vreemde gewaarwording dat je eerst na het slapen geacht wordt wakker te worden in het nieuwe jaar en niet meteen na 00.00 uur gelukkig nieuwjaar mag wensen. Maar je ziet ook hier weer dat het bij de cultuur hoort.
    Het vuurwerk zal wel een fantastische belevenis zijn geweest, getuige je foto's die je hebt gemaakt.
    Inmiddels is je vakantie al weer aardig gevorderd, heb je weer de nodige etentjes achter de rug en zal ook de vogeltjesmarkt in je herinnering blijven.
    Toch wel fijn dat er een Nederlandse club is waar je weer nieuwe kennissen ontmoet.
    Nou je relaas over de Chinese dokter zal wel betrekking hebben op een ouderwetse medicijnman.
    Toch blijkt dat de natuurgeneeswijze je van het hoesten heeft afgeholpen en dus is het juist als er
    gezegd wordt: Bitter in de mond maakt het hart gezond!
    Dat is wel erg goedkoop om bij mr. Wong te eten. Lijkt me wat prettiger dan aan te kijken tegen een
    speenvarken waar kop en staart nog aanzitten.
    Wat fijn dat je nog steeds je hockeystick gebruikt, al heb je dan ook verloren want meedoen is immers
    belangrijker dan winnen.
    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt en dat je (nú) kunt zeggen: "Volgende week komen Mamma,
    Pappa en Mats".
    Dan is er een half jaar om en kijken we uit naar de dag dat we je uit de aankomsthal op Schiphol
    zien stappen.
    Lieverd, geniet de volgende week met volle teugen met z'n allen en we zien weer uit naar de
    foto's van dit bezoek.
    Dikke knuffels van oma en opa.

  • 12 Februari 2014 - 19:21

    Eef:

    Heee Pien!
    Afgelopen zondag je verslag al gelezen, gezellig leesvoer op een luie dag, heerlijk! Heel leuk om te lezen dat je elke keer weer nieuwe, spannende, leuke, rare dingen meemaakt, maar zeker ook om, tussen de regels door, te lezen hoe je het naar je zin hebt en hoe je inmiddels gewend bent aan je hongkong-leventje!
    Blijf lekker genieten want voor je het weet ben je weer terug in ons kleine kikkerlandje ;-) Heel veel plezier met papa, mama en mats en tot je volgende verslag weer!
    Lfs eef

  • 18 Februari 2014 - 22:46

    Anita:

    Lieve Pien,
    Elke keer weer geniet ik van je verslag. Geweldig hoe je alles beschrijft.
    En dan al die foto's,.
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt en wat een indrukken en ervaringen maak jij mee.
    Petje af hoor hoe jij het allemaal doet in een vreemd land en zo ver van huis.
    Fijn dat Fb er is, en dat we je kunnen volgen.
    Nog een paar dagen en dan kun je Papa en Mama en Mats in je armen sluiten.
    Wat zal dat genieten zijn om elkaar weer te zien.
    Dikke knuffel van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pien

Actief sinds 09 Aug. 2013
Verslag gelezen: 823
Totaal aantal bezoekers 50627

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2013 - 21 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: