Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Pien Meijerink - WaarBenJij.nu Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Pien Meijerink - WaarBenJij.nu

Shanghai

Blijf op de hoogte en volg Pien

25 April 2014 | China, Sjanghai


Maandag 21-04
Vanochtend om 6u ging m'n wekker, ready to go to Shanghai! Sammi en ik namen om 6:45 de bus richting het vliegveld! Om half 10 vertrok het vliegtuig en de reis is erg goed gegaan. Wel heeeel erg Chinees allemaal hoor! Zelfs de woordvoerder in t vliegtuig kon geen Engels en gelukkig spreekt Sammi wel Mandarin want anders ben je als blanke hier toch wel heel hopeloos!!! Eenmaal aangekomen op t vliegveld moesten we met een trein richting het centrum, en niet zomaar een trein; de snelste ter wereld!!!! Deze trein heeft geen wielen maar een magnetische aantrekking, waardoor we met bijna 400km/u door Shanghai heen gingen. We hebben er in totaal 8mins over gedaan!

Eenmaal daar aangekomen moesten we een taxi nemen naar het huis van Michelle, een vriendin van mijn gastfamilie waar wij deze week logeren. Op t station kwam er een mannetje naar ons toe en die vroeg of we een taxi nodig hadden, ja dus! Sammi in t Mandarin praten en hij nam ons mee naar z'n taxi, een grijs oud bestelbusje zonder ramen. Hij pakte ineens m'n koffer uit m'n hand en gooide het t busje in. Sammi zat er al in (er was met een houten plank een 'achterbank' gemaakt) voordat ik kon zeggen dat ik voor geen goud dit busje in ga! Er stonden super veel 'echte' taxi's om ons heen dus ik vertikte het om dat ding in te gaan. Toen de chauffeur door had dat ik niet meewerkte kwamen er ineens allemaal Chinese mannetjes om me heen staan en in t Chinese tegen mij schreeuwen dus ik kreeg t echt Spaans benauwd.. Sammi weer de bus uit en die probeerde t te vertalen en wat ik er van begreep zei die man dat hij goedkoper is dan normale taxi's maar geen officiële taxi is. No way dat ik dat busje in ging hoor, hoe mooi z'n verhaal ook was. Ik werd op een gegeven moment een beetje boos en toen zijn Sammi en ik echt in een sprint weggerend met de koffers en een fatsoenlijke taxi ingegaan, er werd nog achter ons aan gebonkt op de auto, maar wij zaten in ieder geval veilig haha! Nu weet ik niet of ik ons leven heb gered of dat die man t meende, maar in ieder geval was ons avontuur goed begonnen!! We hebben in totaal 15min in de taxi gezeten en hebben achteraf ontdekt dat we enorm afgezet zijn.... Lekkerrrrrr....

Eenmaal bij het huis van michelle aangekomen hebben we onze spulletjes weggezet en zijn we door gegaan naar een enorme overdekte fake market! Hilarisch hoe die mensen bij mij voor iets 10€ vragen en Sammi het vervolgens voor 1€ meekrijgt! En ja, eerste souveniertjes zijn binnen!! We zitten nu weer in de taxi en het is me opgevallen dat Shanghai echt een zootje ongeregeld is qua verkeer. Er zijn wel stoplichten maar daar hebben de mensen echt lak aan. Alles gaat door elkaar heen met continu de toeter aan... Echt bizar dat dat allemaal kan hier. In HK is het toch iets fijner om in de taxi te zitten.

Eenmaal aangekomen in het restaurant waar we gingen eten (Hai Do Lao hotpot) begon de gekte pas echt. Er was mij verteld dat we naar een restaurant gingen waarbij de service het beste was van heel Shanghai. Het begon bij de ingang van de shoppingmall. Vanaf daar tot aan de weg naar boven stonden mensen van het restaurant. Ik kreeg een zakje voor m'n paraplu (dit is normaal, ook in HK) en Sammi kreeg een doekje om d'r bril droog te maken. We kregen een plastic zakje voor om onze telefoons te doen tijdens het eten (zodat je er niet op kan knoeien) en er werden ons allemaal gratis (!!!!!!!!!) dingen aangeboden. Zo werden eerst onze nagels gedaan omdat we op de tafel moeste wachten en kon je gratis een screen protector om je phone laten zetten. Nageltjes dus lekker laten doen en toen konden we aan tafel. Mijn gastvader kreeg een schort voor zodat z'n bloes niet vies kon worden, en er werden zakken over de jassen heen gehangen die aan de stoel hingen (dit zie je af en toe ook in hk)! Tijdens het eten viel er iets stuk in de keuken en ze kwamen langs onze tafel om zich te verontschuldigen als het ons verstoord had.... Ik heb me echt over alles verbaasd, en ook echt heerlijk gegeten haha!!

Nu zijn we weer terug in het appartement van Michelle en gaan we eventjes uitzoeken wat we morgen gaan doen en dan lekker slapen!

Dinsdag 22-04
Na een nacht geslapen te hebben naast een niesende Sammi (katten allergie en Michelle woont met 2 katten in huis..) zijn we nu opweg naar de Jing'an Temple. Dit is een van de of misschien wel bekendste tempel in Shanghai. Verder hebben we de Yuyuan garden op de planning en de tiangzifang street.

Nu zitten we in de taxi opweg naar de Yuyuan garden. De Jing'an Temple was erg mooi en vooral groot!! Ik vind alle tempels over het algemeen op elkaar lijken, maar toch was deze weer iets anders. Zo stond er een groot ding in het midden (geen idee hoe dat heet) waar je geld naar moest gooien om een wens te doen. Het leek makkelijker dan dat t was haha, na 4x proberen gooide ik eindelijk raak, maar mijn wens zal wel niet meer uitkomen.. Stond ik dan naast allemaal super getrainde Chinezen die natuurlijk direct raak gooiden..

Bij de Yuyuan garden was het net super druk! Heel veel mensen en natuurlijk werden er weer om de 5 seconden foto's van mij gemaakt, zo'n lang iemand zien ze natuurlijk zelden.. De tuinen waren typisch Chinees met allemaal speciale bloemen en bomen, erg mooi!! De huizen er omheen waren ook heel erg Chinees! Wit met donkerbruine houten balken met allemaal versieringen!

De tiangzifang street was eigenlijk een soort van dorpje met allemaal kleine winkeltjes. Een soort markt. De hele smalle gangetjes maakte het erg schattig maar er werd natuurlijk meer neppe troep verkocht dan leuke dingen. We hebben daar net lekker in het zonnetje een drankje gedaan en zitten nu weer in de taxi naar Nanjing road om vanaf daar de Shanghai skyline te kijken. Ik denk dat dit te vergelijken is met de avenue of stars in Hong kong (al die foto's van het uitzicht dat ik iets te vaak op Facebook zet ha-ha)!

De bund (boulevard aan de Nanjing road) was inderdaad te vergelijken met HK, alleen dan andere gebouwen of course. Erg mooi en we hebben echt geluk gehad met het weer, blauwe lucht en dat is echt zeldzaam in Shanghai omdat het normaal gesproken bedekt is onder de smog. Vanaf daar zijn we de winkelstraten door gelopen en zijn we onder andere de Berska, Only en Vera Moda tegen gekomen. Logisch maar stom, maar de collectie was helemaal gericht op de Chinese mode. Niet mijn smaak (en maat.....). We hadden met David afgesproken bij People's square en zitten nu met z'n 3e in de taxi opweg naar t restaurant. Vandaag was dus een zeer geslaagde dag met erg lekker weer!!!

Woensdag 23-04
Vandaag 8 maanden in Hong Kong!!!! Super snel hè? Echt zo raar dat ik morgen over 2 maanden al in het vliegtuig stap terug naar t gewone leventje...

Vanochtend hebben we rustig ontbeten en in de taxi gestapt opweg naar de 'French Concession'. Hier zitten we nu in een green & organic restaurantje. De taxi was onderweg nog eventjes verdwaald dus hebben er bijna een uur over gedaan. We wachten hier op David en gaan dan met zijn drieën lunchen.

We hebben heerlijk geluncht en ik had een heeeeerlijk ciabatta (?) broodje met zalm gegeten. Oohhh wat heb ik genoten van lekker knapperig brood!!!! 8maanden niet gehad! Daarna zijn we naar David zijn kantoor gegaan en hebben we daar even gekeken wat hij doet! We hebben toen als 2 hopeloze meisjes ongeveer 2uur bij een koffie tentje gezeten omdat daar eindelijk WiFi was die we een dag gemist hadden!!

We zijn toen naar 'het rode dorp' geweest, wat eigenlijk meer een kunstgalerij bleek te zijn. Eventjes rond gelopen en toen weer gegaan. We liepen daarna lang een local massage shop en besloten toen maar om lekker een massage te doen omdat we nog 3u de tijd hadden voordat we met David hadden afgesproken om te eten. Sammi stelde voor om alleen een voetmassage te laten doen, maar as you might know, ik word al panisch bij de gedachte alleen al... Geen voetmassage voor mij dus! Niemand komt aan mijn voetjes haha! We zijn toen maar voor een uur durende Chinese body massage gegaan en heb er spierpijn aan over gehouden. Ik had gevraagd of ze bij mij zacht wilde doen, aangezien ik 0,0000% ervaring heb met een Chinese massage. Volgens mij verstond ze me niet helemaal want ze ging vol passie en met heel veel kracht te keer... Nouja, nieuwe ervaring hè....

We hebben vanavond bij een Italiaans restaurantje gegeten en het was dit keer echt echt Italiaans zoals wij dat kennen! De eigenaar was een Italiaan en ook de kok en obers waren Italianen. Heel goed (wederom) gegeten dus!
Net ben ik met Sammi en David nog een drankje wezen doen in een local bar met live muziek! Vandaag was dus weer een super geslaagde dag en dus, op naar morgen!!!

Donderdag 24-04
Vandaag is alweer de laatste volle dag hier in Shanghai...! We zijn vandaag naar het dorpje Zhujajou(?) geweest. Dit is een dropje een uurtje met de bus bij Shanghai vandaan. Dit dorpje is een traditioneel dorpje die redelijk in zijn staat is behouden, maar wel erg toeristisch is natuurlijk. Het was nog wel in traditionele Chinese stijl en dat was erg leuk om te zien, aangezien je dat niet echt meer kan vinden in Hong Kong. We hebben daar rondgelopen en wat spulletjes gekocht. Rond 5 uur waren we weer terug in Shanghai en zijn toen eventjes terug naar t appartement geweest om daarna weer door te gaan naar de Pacific Coffee om te WiFi'en. Nog eventjes geshopt daarna en we zijn net met David en Michelle bij een 'all-you-can-eat Japanner' wezen eten! Erg lekker!! Nu zijn we terug in het appartement en beginnen met koffer inpakken, want morgen gaan we alweer terug naar Hong Kong.

En trouwens, Nederlanders zijn OVERAL!!! Vandaag stonden we in de metro en er stond een buitenlandse man (bleek een Nederlander te zijn dus) met een Chinese man naast ons. Sammi en ik waren een beetje aan het klungelen met de metro kaart en we kwamen er niet helemaal uit. Die Chinese man vroeg dus aan ons of die ergens mee kon helpen en zodoende ontstond het gesprek. Later (na een heel gesprek in het Engels) kwamen we erachter dat we allebei Nederlands zijn en die Chinese man kwam tot de ontdekking dat Sammi Mandarin spreekt! over in het Nederlands/Chinees dus! Het was kort maar toch wel erg grappig!!

Vrijdag 25-04
Het is alweer de laatste dag in deze gekke, hectische maar hele vette stad Shanghai! Vanochtend had Michelle een ontbijten voor ons gemaakt op t balkon, super lekker in het zonnetje wakker geworden! Spullen ingepakt en toen naar de plek gegaan waar we met David hadden afgesproken. Net met z'n 3e geluncht en nu zitten Sammi en ik na wat horden en stoten in de taxi opweg naar de airport! Het was een super leuke vakantie en de tijd ging echt snel! We landen vanavond om 19:05u in Hong Kong.

Mijn volgende verslag zal weer aardig snel komen aangezien we volgende week donderdag al naar Taiwan vertrekken voor (weer) een weekje vakantie!!! Heeeeerlijk!

Kus, Pien!

  • 25 April 2014 - 17:26

    Opa En Oma Sinnebrink:

    Hallo lieve Pien,

    Weer genoten van je lange reisverslag. Je hebt weer ontzettend veel gezien en meegemaakt. Nu op naar Taiwan en geniet ervan.(maar dat doe jij wel).

    Tot gauw op skype.

    Veel leifs en knuffels en dikke kusjes van opa en oma S


  • 25 April 2014 - 17:36

    Fiona:

    Nou nou wat een belevenissen en dan vooral het stuk over het taxivervoer....!
    Ja inderdaad dan hebben wij hier in Nederland een heeeeel gewoon leven.
    Geniet er nog maar goed van meis want de tijd gaat snel.
    Veel plezier in Taiwan, dikke knuffels van ons

  • 26 April 2014 - 08:40

    Tante Gerda&Ome Johnny:

    Lieverd , topverslag!
    Die taxi met dat houten plankje .. Die stoplichten waar iedereen lak aan heeft !Raar al die plastic zakjes alsof ze met eten gaan gooien toch !?
    Ik zou die prachtige Tempels ook zooo graag zien ... En dan die massage ( lachen Pienetje) Je schrijft over David weet nu wel wie hij is maar zie elke keer David van Sjeel voor me en die heeft altijd zo'n vrolijk verbaasd gezicht ( zit nu gewoon hardop te lachen slaat helemaal op niets maar blijkt maar weer dat je ontzettend leuk schrijft ! Je kaartje hangt nog steeds op de koelkast hoor ! Nou lieverd geniet nog maar lekker ( 2mnd) ps je moeder is ook leuk als je haar soms ziet met een heel ongelukkig hoofd in een yoga houding ! Ze is zo blij dat ik haar meegenomen hebt !!!liefsssss ps ook voor David xxxxx

  • 28 April 2014 - 14:14

    Oma En Opa Meijerink:

    Dag lieverd van ons,

    Na ruim een week zonder laptop (het ding was 4 jaar oud) en een te verwachten dure reparatie, toch maar een nieuwe gekocht, want zonder zo'n communicatiemiddel kun je bijna niet meer. De nieuwe is bereids geïnstalleerd, even wennen, maar het apparaat werkt. Dus eerst het mailverkeer van ruim een week opruimen en nu ben ik er klaar voor om op jouw reisverslag Shanghai, samen met oma uitvoerig
    gelezen, te reageren.
    Wéér naar een andere wereld, wéér nieuwe ervaringen opgedaan en . . . opnieuw een avontuur van
    je welste beleefd en achteraf, toch nog afgezet. Van Chinezen moet je het dus niet hebben!
    Nog wél lekkere Hai Do Lao hotpot gegeten en dat is ook belangrijk.
    Tempels en tuinen, je raakt niet uitgekeken en blijkbaar ook niet uitgegeten als we dit zo lezen.
    In China ciabatta eten met zalm, dat zal na 8 maanden veelal rijst en kip wel lekker zijn geweest.
    Nederlanders ontmoet je kennelijk overal ter wereld, wat vreemd als je dan met iemand in het Engels
    praat, dat het plotseling blijkt een Nederlander te zijn.
    Goed lieverd, al met al ben je weer een ervaring rijker geworden (compleet met voetmassage) en kun
    je weer warm lopen voor een weekje vakantie naar/in Taiwan.
    Kijken we nu op de kalender en zien we dat het na vandaag (28/4) nog 58 dagen is tot 26 juni 2014.
    Geniet nog volop van je verblijf in HK en de plaatsen die je nog gaat bezoeken.
    Lieve en dikke knuffels voor jou van oma en opa.



  • 28 April 2014 - 15:29

    Selina:

    Lieve Pien!

    Super leuk geschreven en leuk om al die verhalen van jou te lezen.

    Liefs

  • 29 April 2014 - 14:16

    Eef:

    Hi Pien, hahahaha wat een belevenissen weer, blijft leuk om te lezen! Heerlijk dat je nu veel tijd hebt om nog zoveel leuke dingen te zien en te doen. Geniet er nog lekker van, 2 maanden zijn zo voorbij ;-)
    Lfs eef

  • 08 Mei 2014 - 10:36

    Oma En Opa Sinnebrink:

    Hallo lieve schat,

    Toch nog een reactie van ons. We hadden echter alles al bijgepraat via skype, maar toch weer genoten van je verhaal. Geniet nog van je verblijf in HK .

    Veel liefs en knuffels van opa en oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pien

Actief sinds 09 Aug. 2013
Verslag gelezen: 752
Totaal aantal bezoekers 50630

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2013 - 21 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: